Permanente rijtuigverlichting met DINAMO

DINAMO kan niet alleen loks aansturen met pulsbreedtemodulatie, maar zorgt desgewenst tevens voor permanente verlichting van rijtuigen. Dit gebeurt met een 13kHz wisselspanning. De 13kHz wisselspanning loopt tussen de normale pulsen voor motorsturing door en wordt dus gerealiseerd ZONDER extra componenten *1). Het verlichtingsniveau is instelbaar in 16 stappen.

Als de trein harder moet rijden en dus de normale stuurpulsen voor de motor langer worden (zie het stukje over pulsbreedtemodulatie) wordt de hoeveelheid energie toegevoerd via de wisselspanning evenredig minder. Het voordeel hiervan is dat je geen condensatoren in ruituigen hoeft te monteren (zoals bij traditionele HF verlichtingssystemen) want de totale hoeveelheid energie die aan de rails wordt toegevoerd is constant en lampjes reageren gewoon op de som van de wisselspanning en normale pulsbreedtemodulatie. Voordeel is ook dat de lampen van de loks blijven branden bij stilstand, echter bij stilstand branden zowel de lampen aan voorzijde als aan achterzijde. Gaat de trein rijden, dan zullen naarmate de snelheid toeneemt de lampen aan voorzijde feller gaan branden en die aan achterzijde evenredig zwakker. Bij enige snelheid is het effect daardoor redelijk natuurgetrouw. Je kunt het echter nog mooier maken met een simpele hulpschakeling in je loks: Hierdoor branden steeds alleen de koplampen aan de zijde waarnaar de lok rijdt (op volle sterkte) en eventueel de sluitverlichting aan achterzijde (dat wil zeggen, als je lok is uitgerust met sluitlichten). Als de lok stopt blijft de verlichting branden aan de zijde die het laatst voorop reed. Als de lok achteruit gaat rijden schakelt de verlichting om, maar je kunt ook zelf de verlichting omschakelen zolang de lok stilstaat. Je kunt dus lok laten stoppen, even wachten, verlichting omschakelen, even wachten, lok in andere richting laten vertrekken.

Schematisch werkt de permanente treinverlichting als volgt:

De mogelijkheden van permanente verlichting met DINAMO zijn:

Met een simpele hulpschakeling in je lok:

*1) LET OP !!! Sommige motoren kunnen niet tegen de 13kHz wisselspanning. Ze hebben een te lage zelfinductie, worden heet en branden na een tijdje door. Met name Faulhaber motoren zijn hierom berucht. Je kunt dit eenvoudig oplossen door een spoorspoeltje van 10 a 15mH in serie te zetten met de motor.

« Vorige pagina